Over ons

BESTUUR KTUNA

Ron SCHUERMAN                      Voorzitter Artistieke leiding

Cathy JOCHEMS                           Secretaris Algemene leiding

Gert VAN PUTTE                           Bestuurder Technische leiding

Joachim SNYERS                          Bestuurder Financiële zaken

Marleen VAN GILS                        Bestuurder Reservatie

KTUNA is een Brasschaats theatergezelschap met een dubbele voorgeschiedenis.

De groep is in september 2004 ontsproten uit het huwelijk tussen het Kteater en Hakuna Matada, die dan al een hele reputatie hebben opgebouwd.

Hoe is het zover kunnen komen?

Wel om te beginnen was er een duidelijk gemeenschappelijk kenmerk: beide groepen hadden een stevige cafécultuur.

Voor het Kteater begint het in 1963. Het jaar van de doorbraak van The Beatles, The Rolling Stones en Bob Dylan en van de brutale moord op president John Kennedy.

In de toen nog beruchte wijk Kaart zitten drie mannen aan een tafeltje in een rokerig achterlokaal van het plaatselijk parochiecafé en nippen van hun illegaal gestookte whisky Wighwater Falls.

Daar op dat eigenste ogenblik wordt beslist om een nieuw theatergezelschap boven de doopvont te houden.

Zo ontstaat binnen de schoot van de KWB de “Rustoordkring”.

Er worden vooral komedies en volkse stukken in eigen regie gespeeld en de groep kent een bloeiperiode onder de bezielende werking van onder meer Pol Van Putte, René Roos, Lisette Janssens en Fons Dierckx.

Vooral onder impuls van deze laatste wordt begin jaren ’80 het roer drastisch omgegooid.

Het is tijd voor de tweede fase.

Met het aantrekken van professionele regisseurs – zoals Luk Wijns, Marleen Merckx, Loes Van Den Heuvel – wordt het niveau drastisch opgekrikt.

De naam wordt niet zonder slag of stoot veranderd in Kteater en het repertoire ondergaat een verandering, waarbij ook repertoirestukken niet uit de weg worden gegaan.

Dit alles leidt tot een interne breuk, maar de groep zet door en in 1987 wordt de vereniging omgebouwd tot een VZW, een van de eerste in de regio.

Als Fons begin jaren ’90 de fakkel overdraagt aan Ronny Schuerman is het eerst even zoeken en tasten voor de nieuwe ploeg, maar na wat vallen en opstaan wordt de goede richting gevonden, mede dankzij de creatieve inbreng van Peter van Gucht.

Als acteur en auteur Wim Geysen enkele regieopdrachten bij Kteater vervult, wordt er contact gelegd met die andere groep Hakuna Matada, een bende jonge Turken wiens enthousiasme aanstekelijk werkte.

Dit leidt tot wederzijds enthousiasme en na enkele kruisbestuivingen mondt een en ander in november 2003 uit in een gezamenlijke massaproductie “Mistero Buffo”.

De rest is geschiedenis.

Voor Hakuna Matada begon alles in 1988. Het is volop Perestroika.

Rit en Wim Geysen voelen aan dat er een enorme behoefte is aan theater voor en door jonge mensen.

Ze steken meteen de handen uit de mouwen, waarbij Rit in de beginfase het schrijven en regisseren voor haar rekening neemt en Wim acteert rekruteert.

De eerste productie wordt “Wereldvreemd”, maar nu moet de groep nog een naam krijgen en waar kan beter gebrainstormd worden dan – juist – in een café.

Na ettelijke nachten vergaderen komt acteur Wim De Houwer met het idee om de naam Hakuna Matada te nemen, wat in het Keniaans zoveel als “het komt wel goed” betekent.

En het kwam inderdaad meer dan goed.

De groep evolueerde naar een vaste waarde in het Brasschaatse toneelwereldje, waarbij Wim Geysen evolueerde naar schrijver en regisseur en waarbij het motto was dat zoveel mogelijk jonge mensen een kans dienden te krijgen om hun talenten te laten zien.

Hakuna Matada werd een dynamische groep, maar wilde de vleugels nog meer uitslaan.

Er kwamen samenwerkingen met die andere groep. Wim ging er regisseren en Peter van Gucht kwam hetzelfde doen bij Hakuna; er werden spelers uitgewisseld en zo zijn we terug bij Mistero Buffo.

KTUNA startte ambitieus in 2004 met Scap! – een bewerking door Pug van Scapin van Molière. Deze westernversie werd een instant hit en werd gespeeld van Merksem tot Blankenberge.

Er volgden Nederlandstalige premières van stukken die door de groep zelf werden vertaald en de wisselwerking tussen jong en oud en twee verschillende speelculturen groeide uit tot een hechte groep.

Het niveau wordt constant hoog gehouden, wat in 2013 zou culmineren in een opvoering in de Bourla in het kader van amateurToneelhuis met ZMRVND 22:30 van Duras.

Onder impuls van huisregisseurs Peter Van Gucht en Ron Schuerman blijven we kwaliteit nastreven en zoeken we naar de link tussen vermaak, relevantie en emotie, vooral emotie.

Sinds enkele jaren zijn we moeten verhuizen uit onze vaste zaal Berkenhof op de Kaart in Brasschaat, zodat we een soort van reizend gezelschap zijn geworden.

Momenteel werken we veel samen met het Kapelse Avondtoilet, zodat je ons al eens in ’t Kerkske aldaar kunt terugvinden.

May the fish be with you.